Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 25 lutego 2009 r., sygn. I OSK 508/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Irena Kamińska Sędziowie Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) Sędzia NSA Marek Stojanowski Protokolant Magdalena Cieślak po rozpoznaniu w dniu 25 lutego 2009r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 24 stycznia 2008 r. sygn. akt III SA/Gd 487/07 w sprawie ze skargi A. D. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 24 stycznia 2008 r. sygn. akt III Sa/Gd 487/07 oddalił skargę A. D. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia [...] listopada 2007 r., nr [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy:

Prezydent Miasta Gdynia decyzją z dnia [...] października 2007 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 33 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.), orzekł o utracie przez A. D., z dniem 10 października 2007 r., statusu osoby bezrobotnej.

Wojewoda Pomorski, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze zm. - dalej kpa), decyzją z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...] powyższą decyzję utrzymał w mocy.

W uzasadnieniu wyjaśnił, że zgodnie z art. 33 ust. 4 pkt 4 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, starosta (prezydent miasta na prawach powiatu) pozbawia statusu bezrobotnego osobę, która nie stawiła się w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie i nie powiadomiła w ciągu 7 dni o uzasadnionej przyczynie tego niestawiennictwa. Bezrobotny zobowiązany jest zatem do powiadomienia organu w ciągu 7 dniu nie o jakiejkolwiek, a tylko uzasadnionej przyczynie niestawiennictwa w urzędzie pracy. A. D. w odwołaniu od decyzji organu I instancji, wskazała, że zapomniała zgłosić się do urzędu pracy w wyznaczonym terminie. Taka okoliczność nie może być jednak uznana za uzasadnioną przyczynę niestawiennictwa bezrobotnego, bowiem jest ona niemożliwa do udowodnienia. Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji i instytucjach rynku pracy - bezrobotny powinien wykazywać się gotowością do podjęcia zatrudnienia w każdym dniu posiadania statusu bezrobotnego. Niestawiennictwa w tym celu strony w wyznaczonym terminie, nie może sanować jej zgłoszenie się w urzędzie pracy w innym dniu, choćby nastąpiło to już następnego dnia. W ocenie organu bez znaczenia prawnego jest, również, czy niestawiennictwo bezrobotnego w urzędzie pracy w terminie wyznaczonym miało miejsce po raz pierwszy czy kolejny. Przepisy w tym zakresie nie przewidują bowiem żadnych wyjątków, a organy zobowiązane są, stosownie do art. 6 kpa, działać na podstawie obowiązujących przepisów prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00