Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2009 r., sygn. I OSK 30/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Wiśniewska, Sędzia NSA Anna Lech (spr.), Sędzia del. WSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz, Protokolant Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 8 stycznia 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 lipca 2007 r. sygn. akt I SA/Wa 1447/06 w sprawie ze skargi E. D. na decyzję Ministra Budownictwa z dnia [...] lipca 2006 r. nr [...] w przedmiocie zajęcia nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 3 lipca 2007 r., sygn. akt I SA/Wa 1447/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę E. D. na decyzję Ministra Budownictwa z dnia [...] lipca 2006 r., nr [...], w przedmiocie zajęcia nieruchomości.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd wskazał na następujący stan faktyczny i prawny sprawy: Wojewoda Podkarpacki decyzją z dnia [...] kwietnia 2006 r., na podstawie art.17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (Dz. U. Nr 80, poz. 721 z późn. zm.), zezwolił Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad na niezwłoczne zajęcie nieruchomości położonej w obrębie Ropczyc, oznaczonej jako działka nr [...] o pow. [...] ha, stanowiącej własność E. D., w celu budowy obwodnicy miasta Ropczyce w ciągu drogi krajowej nr 4 (E-40) Jędrzychowie - Korczowa oraz orzekł o nadaniu tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
Minister Budownictwa decyzją z dnia [...] lipca 2006 r. nr [...], utrzymał w mocy wskazaną wyżej decyzję, podkreślając, że obwodnica miasta Ropczyce jest planowana do realizacji w aktualnym programie rządowym Strategii Rozwoju Infrastruktury i Transportu na lata 2004 - 2006. Inwestycja ta ma duże znaczenie dla społeczności lokalnej, a także strategiczne znaczenie dla rejonu Polski Południowej, wynikające z włączenia państw Europy Środkowej i Wschodniej do Unii Europejskiej, co powoduje konieczność dostosowania połączeń drogowych do wymaganych parametrów, wynikających z kategorii drogi krajowej.