Wyrok NSA z dnia 21 października 2009 r., sygn. II OSK 1010/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wiesław Kisiel Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Stahl (spr.) sędzia NSA Zdzisław Kostka Protokolant Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 21 października 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Gliwice od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 marca 2009 r. sygn. akt VII SA/Wa 1972/08 w sprawie ze skargi Gminy Gliwice na decyzję Ministra Zdrowia z dnia [...] sierpnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 5 marca 2009r., sygn. akt VII SA/Wa 1972/08 oddalił skargę Gminy Gliwice na decyzję Ministra Zdrowia z dnia [...] sierpnia 2008 r., znak [...] w przedmiocie umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego.
W uzasadnieniu wyroku Sąd wyjaśnił, że pismem z dnia [...] lipca 2005 r. skierowanym do Wojewody Śląskiego, Prezydent Miasta Gliwice wniósł o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego wobec Szpitala [...] w Gliwicach przy ul. [...] (zwanego dalej: Zakładem).
Postanowienie w tym przedmiocie zostało wydane przez Wojewodę w dniu [...] sierpnia 2005 r., nr [...].
Pismem z dnia [...] listopada 2005 r. Likwidator Zakładu przedstawił organowi restrukturyzacyjnemu informację dotyczącą zawartych przez Zakład ugód restrukturyzacyjnych z wierzycielami wierzytelności cywilnoprawnych oraz opinię PFRON w zakresie uzgodnienia z wierzycielami wierzytelności publicznoprawnych projektu programu restrukturyzacyjnego. Spełnione tym samym zostały warunki określone w art. 26 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2005 r., Nr 78, poz. 684).
Wojewoda Śląski w dniu [...] grudnia 2005r wydał decyzję nr [...] o umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego wobec Zakładu stwierdzając, że wziął pod uwagę Uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach o likwidacji Zakładu w celu utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej. W tej sytuacji, zdaniem Wojewody, zamierzone przez Likwidatora Zakładu działania nie doprowadzą do jego efektywnego funkcjonowania w przyszłości.