Wyrok NSA z dnia 16 października 2009 r., sygn. II OSK 1665/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zygmunt Niewiadomski Sędziowie sędzia del. NSA Zofia Flasińska (spr.) sędzia NSA Andrzej Gliniecki Protokolant Anna Połoczańska po rozpoznaniu w dniu 16 października 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej O.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 25 czerwca 2008 r. sygn. akt II SA/Gd 137/08 w sprawie ze skargi O.B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku, 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku na rzecz O.B. kwotę 550 (pięćset pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 25 czerwca 2008 r. (sygn. akt II SA/Gd 137/08) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę O. B. - R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia [...] listopada 2007 r. Decyzją tą Kolegium utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy Puck z dnia [...] lipca 2007 r. o odmowie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie siedliska rolnego składającego się z budynku mieszkalnego, budynku gospodarczego, stodoły i magazynu na działce nr 91/2 położonej w miejscowości B..
Sąd I instancji stwierdził, że zaskarżona decyzja, pomimo niepełnego uzasadnienia, nie narusza prawa.
Odnosząc się do głównego zarzutu podniesionego w skardze dotyczącego stanu prawnego, w oparciu o który powinien wydać decyzję organ odwoławczy, Sąd wskazał, iż taka decyzja powinna zostać wydana na podstawie przepisów obowiązujących w dacie orzekania przez ten organ, a nie w dacie złożenia przez skarżącą wniosku wszczynającego postępowanie. Sąd podkreślił, że celem postępowania administracyjnego nie jest badanie, czy w przeszłości, w określonym dniu była możliwość wydania pozytywnej decyzji o ustaleniu warunków zabudowy, lecz wyłącznie to, czy inwestor ubiegający się o wydanie decyzji o ustalenie warunków zabudowy może, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, zrealizować to zamierzenie. Rozpoznając sprawę, organ jest przy tym zobowiązany uwzględnić przepisy przejściowe, które wskazują jakie uregulowania uchylonych już aktów normatywnych nadal obowiązują w danym stanie faktycznym.