Wyrok NSA z dnia 24 marca 2009 r., sygn. I OSK 110/09
Dnia 24 marca 2009 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr) po rozpoznaniu w dniu 24 marca 2009 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Gdyni od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Wa 932/08 uchylającego w punkcie pierwszym zaskarżoną decyzję oraz decyzję Ministra Transportu i Budownictwa z dnia [...] lutego 2006 r., nr [...], stwierdzającego w punkcie drugim, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu i zasądzającego w punkcie trzecim od Ministra Infrastruktury na rzecz J. G. kwotę 460 (czterysta sześćdziesiąt) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego w sprawie ze skargi J. G. na decyzję Ministra Budownictwa z dnia [...] sierpnia 2006 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji wywłaszczeniowej uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 28 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Wa 932/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił w punkcie pierwszym zaskarżoną decyzję oraz decyzję Ministra Transportu i Budownictwa z dnia [...] lutego 2006 r., nr [...], stwierdził w punkcie drugim, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu i zasądził w punkcie trzecim od Ministra Infrastruktury na rzecz J. G. kwotę 460 (czterysta sześćdziesiąt) w sprawie ze skargi J. G. na decyzję Ministra Budownictwa z dnia [...] sierpnia 2006 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji wywłaszczeniowej. W uzasadnieniu wskazano, że stosownie do art. 190 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Sąd, któremu sprawa została przekazana związany jest wykładnią prawa dokonaną w tej sprawie przez Naczelny Sąd Administracyjny. W rozpoznawanej sprawie Naczelny Sąd Administracyjny uchylając zaskarżony wyrok zajął jednoznaczne stanowisko w kwestii stanowiącej zarazem główny zarzut skargi J. G., czy wystosowana do właściciela nieruchomości oferta, zgodnie z art.8 ust.1 dekretu z dnia 26 kwietnia 1946 r. o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych (Dz.U. z 1952 r., Nr 4, poz.31) do dobrowolnego odstąpienia nieruchomości winna zawierać dokładnie ustaloną cenę. Powołując się i podzielając uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego, w sprawie sygn. akt I OPS 2/08 z dnia 21 kwietnia 2008 r., podjętą w składzie siedmiu sędziów, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził w uzasadnieniu wyroku w przedmiotowej sprawie, że określenie ceny w wezwaniu, o którym mowa w art.8 ust.1 powołanego dekretu, poprzez odesłanie do art. 28 tego dekretu, nie stanowiło naruszenia art.8 ust.1 dekretu, uzasadniającego z tego tylko powodu stwierdzenie nieważności decyzji o wywłaszczeniu nieruchomości. Zatem w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego