Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2009 r., sygn. II GSK 748/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha Sędziowie Kazimierz Brzeziński NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 13 lutego 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 13 marca 2008 r. sygn. akt VII SA/Wa 2049/07 w sprawie ze skargi M. R. na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] września 2007 r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 13 marca 2008 r., sygn. akt VII SA/Wa 2049/07 oddalił skargę M. R.-W. na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] września 2007 r., nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych.
Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.
Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia decyzją z dnia [...] grudnia 2004 r., nr [...] działając na podstawie art. 154 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. - o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 r., nr 210, poz. 2135 ze zm., dalej: ustawa o świadczeniach) nie uwzględnił odwołania M. R.-W. - prowadzącej Indywidualną Specjalistyczną Praktykę Lekarską w G. - od rozstrzygnięcia konkursu ofert ogłoszonego w dniu 8 grudnia 2004 r. na zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych w rodzaju leczenie stomatologiczne - prowadzonego przez Dyrektora Pomorskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
W uzasadnieniu decyzji organ podniósł, że w postępowaniu niejawnym wybrano oferty, które zapewniały lepszą ciągłość udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, kompleksowość i dostępność oraz lepszy bilans ceny w odniesieniu do przedmiotu zamówienia. Stwierdzono, że oferta M. R.-W. otrzymała jedną z najniższych ocen na terenie G., tj. 53 pkt na 100 pkt możliwych. Zdaniem organu, zapewniono równe traktowanie wszystkich świadczeniodawców i prowadzono postępowania w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji.