Wyrok NSA z dnia 28 października 2009 r., sygn. II GSK 148/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędziowie NSA Anna Robotowska (spr.) Marzenna Zielińska Protokolant Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 28 października 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. W., A. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 26 września 2008 r. sygn. akt VI SA/Wa 942/08 w sprawie ze skargi A. W., A. W. na postanowienie Komendanta [...] Policji z dnia [...] lutego 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zawieszenia postępowania administracyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 26 września 2008 r., sygn. akt VI SA/Wa 942/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę A. W. i A. W., prowadzących działalność gospodarczą jako spółka cywilna "[...]", na postanowienie Komendanta [...] Policji z dnia [...] lutego 2008 r., nr [...], utrzymujące w mocy postanowienie Komendanta Rejonowego Policji [...] z dnia [...] grudnia 2007 r. o nr [...], którym odmówiono A. W. i A. W. zawieszenia postępowania administracyjnego w sprawie stwierdzenia naruszeń przepisów o transporcie drogowym.
Sąd pierwszej instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów administracji, które stwierdziły, że wnioskiem z dnia 6 listopada 2007 r. skarżący wystąpili do Komendanta Rejonowego Policji [...] o zawieszenie postępowania administracyjnego wszczętego z urzędu w dniu [...] sierpnia 2007 r. w związku z kontrolą drogową przeprowadzoną w dniu [...] sierpnia 2007 r. i stwierdzonym w jej wyniku naruszeniem przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zm.; dalej jako: utd), a w szczególności art. 18 ust. 5 utd, polegającym na wykonywaniu przewozów okazjonalnych osób w krajowym transporcie drogowym z naruszeniem zakazu umieszczania lub używania w pojeździe taksometru, umieszczania na pojeździe oznaczeń z nazwą, adresem lub telefonem przedsiębiorcy, umieszczania na dachu pojazdu lamp lub innych urządzeń technicznych. Wbrew twierdzeniom skarżących organy uznały, że złożony przez Ogólnopolską Organizację Pracodawców Transportu Drogowego do Trybunału Konstytucyjnego wniosek (sygn. Tw 32/07) o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją m.in. art. 18 ust. 5 utd nie stanowi przesłanki do zawieszenia postępowania administracyjnego na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.; dalej cytowany jako k.p.a.). Wobec powyższego odmówiono skarżącym zawieszenia przedmiotowego postępowania administracyjnego.