Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2009 r., sygn. I FSK 1672/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Zając, Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia NSA Grażyna Jarmasz (spr.), Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 3 grudnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 lipca 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 286/09 w sprawie ze skargi A. C.P. Spółka z o. o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 21 października 2008 r. nr [...] w przedmiocie interpretacji przepisów prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz A.C. P. Spółka z o. o. z siedzibą w W. kwotę 257 zł (dwieście pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 lipca 2009r., sygn. akt III SA/Wa 286/09, w sprawie ze skargi A. sp. z o.o. z siedzibą w W. - zwanej dalej Spółką - na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 21 października 2008 r. numer [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną działając na podstawie art.145 § 1 pkt.1 lit.a ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) - dalej p.p.s.a.
Jak podał Sąd pierwszej instancji Spółka we wniosku przedstawiła następujący stan faktyczny. Prowadząc działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży produktów kosmetycznych, poprzez dystrybucję produktów opierającą się na systemie sprzedaży bezpośredniej, w którym podmioty - K. dostarczają produkty bezpośrednio do finalnych nabywców, Klientów. Sprzedaż na rzecz K. dokumentowana jest fakturami VAT wystawionymi przez Spółkę. W przypadku niezadowolenia z zakupionego towaru lub stwierdzenia jego wadliwości Skarżąca umożliwia K. zwrot towaru. W celu dokonania zwrotu towaru K. wypełnia przeznaczony do tego formularz zwrotu umieszczając na nim następujące informacje: datę wystawienia faktury VAT dokumentującej sprzedaż K. towaru, który jest przedmiotem zwrotu; numer faktury; specjalny kod zwracanego produktu umieszczony na fakturze; przyczynę zwrotu towaru. Wypełnione w ten sposób formularze pozwalają na przypisanie zwracanych towarów do konkretnej faktury dokumentującej dostawę towarów. Następnie zwrot towarów podlega weryfikacji przez Spółkę. Po pozytywnej weryfikacji i uznaniu zwrotu Spółka dokumentuje zwroty towarów fakturami korygującymi, które są wystawiane po fizycznym zwrocie towarów. Spółka zwraca K. równowartość ceny zwracanych produktów. Zwrot pieniędzy z uwagi na stałą współpracę z K. najczęściej odbywa się poprzez potrącenie (kompensatę) z bieżącymi należnościami K.