Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2008 r., sygn. II OSK 1546/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maria Rzążewska Sędziowie sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędzia del. WSA Leszek Kamiński (spr.) Protokolant Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej U. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 13 czerwca 2007 r. sygn. akt II SA/Sz 261/07 w sprawie ze skargi U. N. na decyzję Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Szczecinie z dnia [...] lutego 2007 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 13 czerwca 2007 r., sygn. akt II SA/Sz 261/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę U. N. na decyzję Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Szczecinie z dnia [...] lutego 2007r. Nr [...], w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

Zaskarżoną decyzją Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071, ze zm.), zwanej dalej: k.p.a., oraz art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118), po rozpatrzeniu odwołania U. N. zmienił decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Stargardzie Szczecińskim z dnia [...] września 2006 r., znak: [...], nakazując na podstawie art. 48 ust. 1, w zw. z art. 48 ust 4 Prawa budowlanego, rozbiórkę nowo wybudowanej części będącego w budowie budynku gospodarczego, zlokalizowanego na działce oznaczonej w ewidencji gruntów nr geodezyjnym [...], przy ul. [...] w S. S., ponieważ budynek ten wykonywano bez wymaganego prawem pozwolenia na budowę. Organ odwoławczy na podstawie oględzin robót budowlanych uznał, że na ww. posesji na istniejących fundamentach realizowany jest budynek gospodarczy o wymiarach 7,32 m x 5,80 m, o wysokości od 2,20 m do 2,50 m. Budynek podczas oględzin nie posiadał stropu. Na miejscu budowy stwierdzono ponadto, że po poprzednim budynku gospodarczym pozostały dwie ściany zewnętrzne o wym. 1,87 m i 3,35 m, o wysokości 2,60 m. Obecnie budowany budynek gospodarczy posiada zmienione parametry w stosunku do obiektu poprzedniego. Inwestorka nie posiada żadnej dokumentacji technicznej, jak również decyzji o pozwoleniu na budowę, nie wykonała też obowiązków nałożonych na podstawie art. 48 ust. 2 i 3 ustawy Prawo budowlane postanowieniem z dnia [...] czerwca 2006 r., znak: [...]. Zdaniem organu, częściowa rozbiórka i późniejsza odbudowa i rozbudowa przedmiotowego budynku gospodarczego, obecnie o wymiarach 7,32 m x 5,80 m wymagała uzyskania pozwolenia na budowę, ponieważ zakres wykonanych robót budowlanych stanowi odbudowę obiektu i nie mieści się w pojęciu remontu zdefiniowanego w art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00