Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 kwietnia 2008 r., sygn. II FSK 309/07

O prawie do kontynuowania odliczeń od podatku wydatków ponoszonych na budowę domu mieszkalnego nie może decydować fakt, iż nowa inwestycja budowlana realizowana jest na podstawie projektu budowlanego, który posłużył do uzyskania pozwolenia na wzniesienie domu mieszkalnego w innym czasie, w innej miejscowości, z innymi warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu, zgodnie z którymi dany budynek mieszkalny miał zostać wzniesiony, a więc bez zachowania dotychczasowej lokalizacji zatwierdzonej przez właściwy organ administracji publicznej.

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędziowie NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), Włodzimierz Kubiak, Protokolant Barbara Mróz, po rozpoznaniu w dniu 22 kwietnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej R. N. i K. T.-N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 25 października 2006 r. sygn. akt I SA/Kr 570/05 w sprawie ze skargi R. N. i K. T.-N. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 23 lutego 2005 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2003 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

II FSK 309/07

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 25 października 2006 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w sprawie o sygnaturze akt I SA/Kr 570/05, oddalił skargę R.N. i K.T-N. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 23 lutego 2005 roku w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2003 rok. Zaskarżonym do sądu administracyjnego rozstrzygnięciem utrzymano w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 22 listopada 2004 roku odmawiającą podatnikom stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2003 rok. Organy podatkowe ustaliły, iż w wyniku skorygowania przez skarżących zeznania podatkowego za 2003 rok, wysokość zobowiązania podatkowego uległa podwyższeniu o kwotę [...] złotych wraz z odsetkami za zwłokę w wysokości [...] złotych. W wyniku ponownie złożonej korekty, podatnicy wystąpili z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2003 rok w kwocie [...] złotych. W uzasadnieniu podnieśli, iż w roku 1999 ponieśli wydatki na zakup projektu budowlanego oraz uzyskali w dniu 15 grudnia 1999 roku pozwolenie na budowę w miejscowości W. Podatnicy argumentowali, iż zmienili następnie lokalizację inwestycji oraz uzyskali pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego w miejscowości B. w oparciu o ten sam projekt budowlany. Organy podatkowe uznały jednak, iż brak było uzasadnionych podstaw do odliczenia od podatku dochodowego skarżących za 2003 rok wydatków poniesionych na budowę budynku mieszkalnego w miejscowości B. Argumentowały, że zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2001 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2001 roku Nr 134, poz. 1509 z poz. zm.) podatnikom, którzy w latach 1997 - 2001 nabyli prawo do odliczenia od podatku wydatków poniesionych na cele określone w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 roku przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie prawo do odliczenia od podatku dochodowego dalszych wydatków na kontynuację danej inwestycji, w związku z którą ponieśli wydatki przed 1 stycznia 2002 roku. W ocenie organów podatkowych możliwe było zatem odliczenie wydatków na kontynuację danej inwestycji obejmującej konkretny dom w konkretnej lokalizacji, którego dotyczyła decyzja o pozwoleniu na budowę. Działania podatników zapoczątkowane w 1999 roku uprawniające do ulgi powinny zatem obejmować jeden i ten sam proces inwestycyjny w tej samej lokalizacji. Natomiast rozpoczęcie przez podatników nowej inwestycji w innej lokalizacji nie było kontynuacją wcześniejszej inwestycji i nie uprawniało do ulgi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00