Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2007 r., sygn. II OSK 1476/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łuczaj Sędziowie NSA Małgorzata Stahl /spr./ Zygmunt Zgierski Protokolant Agnieszka Majewska po rozpoznaniu w dniu 3 grudnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Rady Miasta L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 19 czerwca 2007 r. sygn. akt III SA/Wr 189/07 w sprawie ze skargi Wojewody D. na uchwałę Rady Miasta L. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zasad i trybu umarzenia wierzytelności oddala skargę kasacyjną
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 19 czerwca 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu stwierdził nieważność § 7 zaskarżonej przez Wojewodę D. uchwały Rady Miasta L. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie zasad i trybu umorzenia wierzytelności i orzekł, że zaskarżona uchwała w tej części nie może być wykonana, zaś skargę w pozostałym zakresie oddalił.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd wskazał, że Wojewoda D. wnosząc o stwierdzenie nieważności uchwały podniósł, iż § 5 uchwały, stanowiący, że kierownicy jednostek organizacyjnych podejmują decyzje na pisemny udokumentowany wniosek dłużnika lub z urzędu, we fragmencie "pisemny udokumentowany" narusza w sposób istotny art. 61 § 1 kpa i art. 63 kpa w zw. z § 118 i 143 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej oraz art. 7 Konstytucji RP oraz art. 43 ustawy o finansach publicznych. Paragraf 5 tiret drugie uchwały wprowadzający zasadę, iż każdorazowo w przypadku rozłożenia płatności na raty lub odroczenia jej spłaty na raty pobiera się 50 % odsetek ustawowych w stosunku rocznym stanowi zdaniem organu nadzoru podstawę do obniżenia o 50 % odsetek ustawowych przez właściwy do zastosowania ulgi organ, a tym samym, będzie stanowił niedopuszczalną modyfikację przepisów ustawy. Odnośnie § 7 uchwały, który stanowi, że umorzenie wierzytelności przekraczającej 2500 zł. wymaga uzyskania pozytywnej opinii Komisji do Spraw Budżetu Rady Miasta L., a po uzyskaniu pozytywnej opinii kierownik danej jednostki podejmuje decyzję w sprawie umorzenia samodzielnie; organ nadzoru stwierdził, że przepisem tym, Rada Miasta wprowadziła instytucję współdziałania w zakresie umarzania wierzytelności Gminy Miejskiej L.. Według organu nadzoru niedopuszczalne jest wprowadzenie przewidzianej w art. 106 kpa instytucji współdziałania w zakresie umarzania należności o charakterze administracyjnym. Uzależnienie wydania decyzji administracyjnej od stanowiska (opinii, uzgodnienia) innego organu może być oparte jedynie na wyraźnym przepisie ustawowym, zaś § 7 przyznaje Komisji status podmiotu współdziałającego, mającego wpływ na ostateczną treść decyzji w sprawie umorzenia wierzytelności Miasta.