Wyrok NSA z dnia 15 października 2007 r., sygn. I OSK 1977/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Wiśniewska - spr., Sędziowie NSA Janina Antosiewicz, Anna Łukaszewska Macioch, Protokolant Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 15 października 2007r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. C. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. sygn. akt II SA/Wa 1955/05 w sprawie ze skargi A. C. K. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie przeniesienia funkcjonariusza celnego na stanowisko służbowe w innej miejscowości oddala skargę kasacyjną
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 24 sierpnia 2006 r., sygn. akt II SA/Wa 1955/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. C. K. wniesioną na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...], nr [...], w przedmiocie przeniesienia na stanowisko służbowe.
W uzasadnieniu powyższego wyroku zawarto następujące ustalenia faktyczne i ocenę prawną.
Decyzją z dnia [...] września 2005 r. Szef Służby Celnej po rozpatrzeniu wniosku A. C. K. o ponowne rozpatrzenie sprawy przeniesienia służbowego na podstawie decyzji z dnia [...] lipca 2005 r., nr [...], na stanowisko kontrolera celnego wraz z etatem od dnia [...] września 2005 r. z Izby Celnej w R. do pełnienia służby w Izbie Celnej w B. P. - na podstawie art. 127 § 3 oraz art. 138 § 1 pkt 2 K.p.a. w zw. z art. 81 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz.U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641 i Nr 273, poz. 2703) utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu organ wskazał, że zaskarżona decyzja wydana została ze względu na wystąpienie ważnych względów służbowych, tj. aktualne potrzeby kadrowe Służby Celnej związane z koniecznością zapewnienia sprawnego funkcjonowania jednostek organizacyjnych Służby Celnej usytuowanych na wschodniej granicy kraju, która z dniem 1 maja 2005 r., stała się zewnętrzną granicą Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy o Służbie Celnej, funkcjonariusza celnego można, gdy wymagają tego ważne względy służbowe, przenieść na takie samo lub równorzędne stanowisko do innego urzędu, w tej samej miejscowości. Organ stwierdził, że funkcjonariusz celny decydując się na podjęcie służby musi liczyć się z większą dyspozycyjnością i podporządkowaniem, co wiąże się z możliwością przeniesienia w każdym czasie funkcjonariusza celnego na stałe do innego urzędu, jeżeli wystąpią ważne względy służbowe. Ponadto organ podniósł, że podejmując decyzję o przeniesieniu służbowym wzięto pod uwagę kwalifikacje, przygotowanie zawodowe, a także kryterium określone w części III Kryteria i kolejność wyłaniania osób do procesu alokacji kadr zawarte w "Protokole uzgodnień w sprawie kryteriów i trybu alokacji kadr w Służbie Celnej, zawartym pomiędzy Pełnomocnikiem Ministra Finansów do Spraw Alokacji Kadr Służby Celnej a Federacją Związków Zawodowych Służby Celnej z dnia 30 września 2003 r. Dodatkowo organ wskazał, że art. 19 powołanej ustawy określa przesłanki wyłączające możliwość przeniesienia funkcjonariusza, zgodnie z którym nie można bez zgody zainteresowanego przenieść do pełnienia służby w innej miejscowości kobiet w ciąży oraz funkcjonariusza celnego samodzielnie sprawującego opiekę nad dzieckiem do lat 14.