Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2007 r., sygn. II OSK 1356/07

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Chróścielewski (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędzia NSA Teresa Kobylecka Protokolant Andżelika Borek po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 8 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wr 66/07 w sprawie ze skargi Wojewody D. na uchwałę Sejmiku Województwa D. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie przekształcenia Szpitala [...] w B. oddala skargę kasacyjną.

 

UZASADNIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 8 maja 2007 r. (III SA/Wr 66/07) oddalił skargę Wojewody D. na uchwałę Sejmiku Województwa D. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie przekształcenia Szpitala [...] w B.. Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy. Wojewoda D. na podstawie art. 82c ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz. 1590 ze zm.) oraz art. 50 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.) wniósł skargę o stwierdzenie nieważności § 1 ust. 1 pkt 1 uchwały Sejmiku Województwa D. z dnia [...] w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala [...] w B.. Wojewoda stwierdził, że zaskarżoną uchwałą przekształcono Wojewódzki Szpital [...] w B. przez likwidację w jego dotychczasowej strukturze organizacyjnej gabinetu stomatologicznego oraz ośrodka terapii zajęciowej. Z uchwały wynika, że przyczyną likwidacji gabinetu stomatologicznego było faktyczne nieprowadzenie działalności. Świadczenia zdrowotne z zakresu stomatologii zapewnia Indywidualna Praktyka Stomatologiczna w B. (§ 1 ust. 1 pkt 1 uchwały). Działalność ośrodka terapii zajęciowej przejęły natomiast oddziały szpitalne (§ 1 ust. 1 pkt 2 uchwały). Według § 1 ust. 2 przekształcenie, o którym mowa w ust. 1, nie ogranicza zakresu, dostępności oraz jakości udzielanych przez Wojewódzki Szpital dla [...] w B. świadczeń zdrowotnych. Wojewoda odnosząc się do podstaw prawnych zaskarżonej uchwały stwierdził, że według art. 43 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, uchwała o likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej powinna określać sposób i formę zapewnienia osobom korzystającym z oznaczonych rodzajowo świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu dalsze, nieprzerwane udzielanie takich świadczeń, bez istotnego ograniczenia ich dostępności; warunki udzielania i jakości oraz termin zakończenia działalności, nie wcześniej niż 3 miesiące od daty podjęcia uchwały o likwidacji (ust. 1). Przepisy art. 43 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przy podejmowaniu uchwały o przekształceniu zakładu, jeżeli w wyniku przekształcenia ma nastąpić likwidacja lub istotne ograniczenie poszczególnych rodzajów działalności zakładu i udzielanych świadczeń zdrowotnych (ust. 3). Wojewoda zarzucił, że w uchwale nie wskazano terminu zakończenia działalności likwidowanego gabinetu stomatologicznego, choć jest to przekształcenie zakładu opieki zdrowotnej, które polega na likwidacji poszczególnego rodzaju działalności zakładu i udzielanych świadczeń zdrowotnych. W takiej sytuacji stosuje się wymóg określenia terminu zakończenia działalności, nie wcześniejszy niż 3 miesiące od daty podjęcia uchwały o likwidacji. W ten sposób naruszono procedurę likwidacji określonego rodzaju działalności Wojewódzkiego Szpitala [...] w B., wynikającą z art. 43 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00