Wyrok NSA z dnia 12 października 2005 r., sygn. II OSK 134/05
1. Okoliczność, że utworzenie zakładu oznacza wydzielenie dla niego majątku publicznego, że zakład działa w imieniu i na rachunek podmiotu, który go utworzył, i że podmiot ten może określić zasady zarządu wydzielonym mieniem, w żaden sposób nie oznacza, że uchwała o utworzeniu takiego zakładu jest aktem prawa miejscowego, określającym zasady zarządu mieniem.
2. Powiadomienie o wszczęciu postępowania nadzorczego pismem z dnia poprzedzającego wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego, które doszło do adresata już po wydaniu tego rozstrzygnięcia, oznaczało naruszenie przepisu art. 61 par. 4 Kpa.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 12 października 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 25 sierpnia 2004 r. II SA/Bd 148/04 w sprawie ze skargi Rady Miejskiej G. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody K.-P. z dnia 7 stycznia 2004 r. (...) w przedmiocie utworzenia zakładu budżetowego - uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania WSA w Bydgoszczy; (...).
UZASADNIENIE
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z dnia 25 sierpnia 2004 r. /II SA/Bd 148/04/ po rozpoznaniu sprawy ze skargi Rady Miejskiej G. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody K.-P. z dnia 7 stycznia 2004 r. (...) w przedmiocie utworzenia zakładu budżetowego - oddalił skargę.
Rada Miejska G. podjęła w dniu 3 grudnia 2003 r. uchwałę (...) w sprawie utworzenia zakładu budżetowego pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej i Robót Publicznych w G. W par. 1 postanowiono, że zakład rozpocznie działalność z dniem 1 stycznia 2004 r. a według par. 2 "celem Zakładu jest bieżąca obsługa gminy miasto G. w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych w ramach wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej z uwzględnieniem aktywizacji osób bezrobotnych poprzez zatrudnianie przy wykonywaniu robót publicznych". W par. 3 uchwały postanowiono, że przedmiot działalności, organizację i gospodarkę finansową Zakładu ustala statut Zakładu a w par. 4 i par. 5 postanowiono, że źródłami przychodów Zakładu są dochody własne, dotacje budżetowe a majątek stanowią nieruchomości niezbędne do prowadzenia działalności statutowej i środki trwałe stanowiące wyposażenie zakładu. Uchwała weszła w życie z dniem uchwalenia /par. 7/. W statucie zapisano, że zakład prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach regulujących działalność gospodarczą jednostek samorządu terytorialnego a w par. 5 statutu przyjęto, że przedmiotem działalności zakładu jest wykonywanie zadań gminy-miasto G. o charakterze u zbyteczności publicznej z zakresu gospodarki komunalnej i w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty a w szczególności: 1/ utrzymanie układu drogowego łącznie z chodnikami, 2/ prowadzenie prac w zakresie utrzymania czystości terenów, dróg, chodników, parków, skwerów oraz konserwacji urządzeń znajdujących się na tych terenach, pielęgnacja i zagospodarowanie terenów zielonych, 4/ budownictwo ogólne i wodno-melioracyjne wraz z robotami towarzyszącymi, 5/ zarządzanie składowiskiem odpadów komunalnych, 6/ zarządzanie cmentarzem komunalnym oraz świadczenie usług związanych z pochówkiem zmarłych, 7/ obsługa szaletów miejskich, 8/ obsługa Strefy Płatnego Parkowania, 9/ realizowanie programów Urzędu Pracy w zakresie ustalonym umowami, w tym organizowanie prac w ramach :robót publicznych, zatrudniania absolwentów, stażu "pierwsza praca", "bezpieczna droga", 10/ organizowanie pracy dla osób skazanych na karę ograniczenia wolności w zamian za nieodpłatną pracę na cele społeczne i 11/ inne zadania gminy-miasto G. wchodzące w zakres gospodarki komunalnej.