Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 23 grudnia 2004 r., sygn. OSK 981/04

Regulamin organizacyjny urzędu marszałkowskiego podlega nadzorowi wojewody.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 23 grudnia 2003 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Województwa M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 marca 2004 r. II SA 2112/03 w sprawie ze skargi Województwa M. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z dnia 28 kwietnia 2003 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały z dnia 7 stycznia 2003 r. - oddala skargę kasacyjną.


UZASADNIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 11 marca 2004 r., II SA 2112/03 oddalił skargę Województwa M. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z 28 kwietnia 2003 r., (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Zarządu Województwa M. (...) z 7 stycznia 2003 r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa M. W uzasadnieniu swego orzeczenia Sąd nie podzielił zarzutu skarżącego, iż uchwała stanowiąca regulamin urzędu nie mogła być przedmiotem nadzoru ze strony wojewody. Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa /Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1590 ze zm./ uchwała organu samorządu województwa sprzeczna z prawem jest nieważna.

O nieważności uchwały w całości lub w części orzeka organ nadzoru, w terminie nie dłuższym, niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały w trybie określonym w art. 81. Zgodnie z tym przepisem marszałek województwa przedstawia wojewodzie uchwały sejmiku województwa oraz uchwały zarządu województwa podlegające nadzorowi w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Przepisu art. 81 nie można jednak rozumieć w taki sposób, że do powstania uprawnienia nadzorczego wojewody musi istnieć dodatkowa podstawa prawna w ustawie szczególnej. Podstawą stosowania nadzoru przez wojewodę jest bowiem art. 82 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa.

Oznacza to jedynie, że pewne uchwały zarządu mogą nie podlegać nadzorowi wojewody, np. z tego powodu, iż na mocy przepisów szczególnych podlegają nadzorowi innych organów, np. uchwały zarządu stanowiące w istocie decyzje administracyjne w rozumieniu Kpa. Poza tym, co podkreśla się w literaturze, art. 81 ustawy o samorządzie województwa jedynie precyzuje zakres obowiązku marszałka przy przekazywaniu uchwał wojewodzie i nie może prowadzić do ograniczenia jego uprawnień nadzorczych /Z. Kmieciak, M. Stahl, Akty nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego - Samorząd Terytorialny 2001 nr 1-2 str. 92/.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00