Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 29 września 2004 r., sygn. OSK 1117/04

Pod pojęciem prawidłowo złożonego podpisu, o którym mowa w art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym /Dz.U. nr 88 poz. 985 ze zm./, zrozumieć należy podpis sensu stricte, a nie podpis wraz z danymi identyfikującymi podpisującego.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komisarza Wyborczego w K. II od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 maja 2004 r. III SA/Kr 37/04 w sprawie ze skargi Inicjatora referendum na rzecz odwołania Prezydenta Miasta O.-Ś. na postanowienie Komisarza Wyborczego w K. II z dnia 28 stycznia 2004 r. (...) w przedmiocie odrzucenia wniosku o przeprowadzenie referendum - oddala skargę kasacyjną.


UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 11 maja 2004 r. /III SA/Kr 37/04/ Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił postanowienie Komisarza Wyborczego w K. II z dnia 28 stycznia 2004 r., odrzucające wniosek grupy mieszkańców Miasta O.-Ś., o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Prezydenta Miasta O.-Ś. ze względu na niewystarczającą - zdaniem Komisarza Wyborczego w K. II - ilość prawidłowo złożonych podpisów. W uzasadnieniu Sąd nie podzielił poglądu Komisarza, że niespełnienie jakichkolwiek wymogów, określonych w art. 4 pkt 1 i art. 14 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym, należy kwalifikować jako przesłankę wystarczającą dla odrzucenia wniosku, bez możliwości uzupełnienia braków z powodu upływu ustawowego terminu na zbieranie i przedkładanie list z podpisami. W ponad 1.200 przypadkach - podkreślił Sąd - Komisarz nie uwzględnił podpisów z powodu uchybienia w podaniu imienia lub nazwiska, numeru PESEL i niekompletnie podanym adresie, uniemożliwiając w tych przypadkach usunięcia braków. Zdaniem Sądu, nie ma podstaw do restrykcyjnej wykładni przepisu art. 22 ust. 5, nakazującej uznać za brak "prawidłowo złożonego podpisu", brak jakiegokolwiek podpisu, jak również brak którejś z informacji wyliczonych w art. 14 ust. 4 ustawy o referendum lokalnym. Brak tych informacji przy założeniu podpisu prawidłowo złożonego /autentycznego/ nie upoważnia do odrzucenia wniosku o zwołanie referendum. Zobowiązuje natomiast do wyznaczenia dodatkowego 14 dniowego terminu do usunięcia braków.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00