Wyrok NSA z dnia 28 maja 2002 r., sygn. II SA/Wr 581/02
Rada gminy nie ma kompetencji do przyznawania wójtowi /burmistrzowi, prezydentowi miasta/ dodatku specjalnego.
Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy M. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z 4 lutego 2002 r. (...) w sprawie stwierdzenia nieważności par. 1 uchwały (...) Rady Gminy w M. z 28 grudnia 2001 r. w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy M. w roku 2002 - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Wojewoda D., działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, stwierdził nieważność par. 1 uchwały (...) Rady Gminy w M. z 28 grudnia 2001 r. w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy M. w roku 2002. W uzasadnieniu organ nadzoru wskazał, że podczas sesji z 28 grudnia 2001 r. Rada Gminy M. podjęła m.in. uchwałę (...) w sprawie wynagrodzenia dla Wójta Gminy M. w roku 2002. W par. 1 tej uchwały znalazło się następujące postanowienie:
"1. Przyznaje się Wójtowi Gminy dodatek specjalny w wysokości 1.405 zł stanowiący 25 procent wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.
2. Dodatek, o którym mowa w ust. 1 przyznaje się na okres od 1 stycznia 2002 r. do 31 grudnia 2002".
W toku badania legalności uchwały organ nadzoru stwierdził, iż treść jej par. 1 w istotny sposób narusza przepis par. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich /Dz.U. nr 61 poz. 707/.
Art. 2 ust. 1 lit. "c" ustawy o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. /Dz.U. nr 21 poz. 124 ze zm./ wskazuje, iż wójt gminy jest pracownikiem samorządowym /z wyjątkiem sytuacji, gdy pełni swoją funkcję społecznie/. Art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż obowiązki pracodawcy wobec wójta /do których należy wyznaczanie jego wynagrodzenia/ pełni rada gminy. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich w par. 7 stanowi, że pracownikowi samorządowemu przysługuje dodatek specjalny, ale jedynie w ściśle określonych okolicznościach. Należą do nich: okresowe zwiększenie obowiązków służbowych; powierzenie zadań o wysokim stopniu złożoności lub odpowiedzialności; zakres wykonywania zadań i charakter pracy. Pismem Przewodniczącego Rady Gminy w M. z 17 stycznia 2002 r. do organu nadzoru wpłynęło uzasadnienie przedmiotowej uchwały. Czytamy w nim m.in., iż: "(...) przyznanie tego dodatku na rok 2002 wyżej cytowaną uchwałą Rady Gminy było uzasadnione dużym zaangażowaniem jakie przejawia Wójt Gminy w bieżącą działalność, zwłaszcza, że gmina rozpoczęła nową inwestycję "Budowa kanalizacji sanitarnej wsi K. i G.", gdzie ponownie przejawiało się duże zaangażowanie Wójta Gminy, jeszcze w ubiegłym roku, równolegle z prowadzeniem inwestycji dotyczącej budowy gimnazjum. W tej sytuacji przyznanie dodatku specjalnego w trybie par. 7 wyżej cytowanego rozporządzenia, mając na uwadze "zakres wykonywanych zadań i charakter pracy" jest w pełni zasadne. Ponadto chcę podkreślić, że Rada Gminy nie przyznała tego dodatku w pełnej 40 procent wysokości, na co pozwalają przepisy".