Wyrok NSA z dnia 29 sierpnia 2001 r., sygn. IV SA 941/99
1. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez naczelny organ administracji publicznej ma w istocie wszystkie cechy odwołania poza dewolutywnością. Z tego względu skutki prawa związane z ostatecznością decyzji powstają dopiero po wydaniu decyzji w wyniku rozpoznania wniosku, o którym mowa w art. 127 par. 3 Kpa, lub po upływie terminu do jego wniesienia.
2. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jest w istocie środkiem zaskarżenia, a decyzja wydana w I instancji przez naczelny organ nie podlega wykonaniu. Skutkiem prawnym wniesienia odwołania jest bowiem wstrzymanie z mocy prawa wykonania zaskarżonej decyzji. Wynika to wprost z art. 130 par. 1 i 2 Kpa.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Rejonowego Zarządu Infrastruktury w L. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 6 maja 1999 r. (...) w przedmiocie pozwolenia na użytkowanie - uchyla zaskarżoną decyzję.