Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2001 r., sygn. SA/Rz 1070/00
Uprawnienia rad gmin, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm./, należy interpretować w ten sposób, aby nie naruszać treści przepisu art. 217 Konstytucji RP.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy U. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rz. z 20 czerwca 2000 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały (...) Rady Miejskiej w U. z 19 kwietnia 2000 r. w sprawie wprowadzenia zwolnień od podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych w 2000 roku - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Uchwałą (...) z 20 czerwca 2000 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rz. stwierdziło w całości nieważność uchwały (...) Rady Miejskiej w U. z 19 kwietnia 2000 r. w sprawie wprowadzenia zwolnień od podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych w 2000 roku. Jako podstawę prawną wskazano art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz.U. nr 85 poz. 428 ze zm./ oraz art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./. W uzasadnieniu zaś wyjaśniono, że wskazana wyżej uchwała Rady Miejskiej w U. z 19 kwietnia 2000 r. zwolniła od podatku od nieruchomości: `nieruchomości lub ich części zajęte dla potrzeb jednostek organizacyjnych gminy oraz jednostek zabezpieczających ochronę przeciwpożarową, a także jednostek zabezpieczających bezpieczeństwo i porządek publiczny /par. 1/ oraz zwolniła od podatku od środków transportowych pojazdy i przyczepy należące do jednostek organizacyjnych gminy oraz jednostek zabezpieczających bezpieczeństwo i porządek publiczny /par. 2/.