Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2000 r., sygn. SA/Sz 1801/98

Zakaz budowy obiektów kubaturowych poza istniejącymi, zwartymi układami osiedleńczymi określony w rozporządzeniu Wojewody o utworzeniu parku krajobrazowego nie narusza przepisów ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody /Dz.U. nr 114 poz. 492 ze zm./.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 13 stycznia 2000 r. sprawy ze skargi Wiesławy i Jana M. na rozporządzenie Wojewody Sz. z dnia 17 lipca 1998 r. (...) w przedmiocie Ińskiego Parku Krajobrazowego - oddala skargę.


UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 1998 r. Wojewoda Sz. wydał rozporządzenie (...) w sprawie Ińskiego Parku Krajobrazowego, opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Sz. nr 18 poz. 129 z 3 sierpnia 1998 r., w którym na podstawie art. 24 ust. 3, 4 i 5 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody /Dz.U. nr 114 poz. 492 ze zm./ w związku z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o zmianie ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 133 poz. 885/, w celu zachowania, popularyzacji i upowszechniania jego walorów krajobrazowych ustalił ogólne zasady zagospodarowania i wykorzystania Parku oraz określił zakazy, w tym "budowy kubaturowych obiektów budowlanych poza istniejącymi, zwartymi układami osiedleńczymi, za wyjątkiem miejsc wskazanych w planach ochrony i w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego" - par. 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.

Pismem z dnia 11 września 1998 r. Jan i Wiesława M., mieszkańcy Ińska, wezwali Wojewodę do usunięcia wad prawnych rozporządzenia, które naruszają prawa wnioskodawców przez ograniczenie wykonywania ich prawa własności. Zdaniem skarżących rozporządzenie narusza przepis art. 64 pkt 3 Konstytucji PR oraz przepisy ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody, przez wprowadzenie do rozporządzenia, zakazów, których przepisy art. 36 ust. 1 i art. 37 ustawy o ochronie przyrody nie przewiduje. Każdy właściciel gruntu ma prawo użytkowanie gruntów rolnych i leśnych zgodnie z ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych, która pozwala na budowę siedliska, budynków: mieszkalnego i gospodarczych związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego czy pozyskiwanie drzewa w lasach. Dlatego, zakazy w tym zakresie, ograniczanie ruchu turystycznego nie znajduje uzasadnienia gospodarczego i prawnego i jest wyrazem odgórnego decydowania o sposobie korzystania z własności prywatnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00