Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 lipca 1999 r., sygn. I SA/Ka 2432/97

1. Przepis ust. 6 art. 26 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /t.j. Dz.U. 1994 nr 71 poz. 312 ze zm./ ma charakter wyjątku od zasady głoszącej, że wartością celną towaru jest jego wartość transakcyjna. Wynika to z systematyki przepisu, jak i wyraźnego zaznaczenia, że organ celny jest uprawniony do odmiennego określenia wartości celnej towaru tylko wówczas, gdy zakwestionowanie wiarygodności i dokładności informacji lub dokumentów przedstawionych przez zgłaszającego towar nastąpi z uzasadnionych przyczyn. Oznacza to, że organ celny jest zobowiązany wykazać, iż takie przyczyny miały miejsce w konkretnej sprawie. Istnienie takich przyczyn musi wynikać z materiału dowodowego znajdującego się w aktach sprawy, zaś w przypadku gdy strona nie skorzystała z uprawnienia przewidzianego w ust. 7 art. 26 ustawy - Prawo celne, wyjaśnienie przyczyn zastosowania art. 26 ust. 6 ustawy powinno się znajdować w uzasadnieniu decyzji kończącej postępowanie celne.

2. W konkretnym przypadku organy celne są zobowiązane przeanalizować kolejne metody ustalania wartości celnej towaru oraz wyjaśnić dlaczego poszczególne metody odrzucają. W przeciwnym razie sposób ustalenia wartości celnej towaru byłby pozostawiony wymykającej się spod kontroli uznaniowości organów celnych, co pozostawałoby w sprzeczności z ratio legis tychże przepisów.

 

Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu na rozprawie ze skargi B. S. i W. K. - wspólników Spółki Cywilnej Przedsiębiorstwo Handlowe E. w K. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 22 października 1997 r. (...) w przedmiocie wymiaru należności celnych - uchyla zaskarżoną decyzję; (...).


UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 3 lipca 1997 (...), zawartą w jednolitym dokumencie administracyjnym SAD, Dyrektor Urzędu Celnego w K. dokonał odprawy celnej towaru sprowadzonego przez B. S. i W. K. - wspólników Spółki Cywilnej Przedsiębiorstwo Handlowe E. w K. w postaci tkaniny poliestrowej /barwionej/, sprowadzonej z Korei Południowej, ustalając wartość celną towaru w wysokości 6,27 zł za metr bieżący, zamiast deklarowanej przez importera 0,80 USD i 1,50 USD za metr bieżący. W przedmiotowej sprawie zakwestionowana została wiarygodność załączonej przez stronę faktury (...) z dnia 14 marca 1997 r. w zakresie uwidocznionej na niej ceny transakcyjnej materiału. Wartość celną towaru ustalono w oparciu o przepis art. 30b ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /t.j. Dz.U. 1994 nr 71 poz. 312 ze zm./.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00