Wyrok NSA z dnia 15 maja 1998 r., sygn. II SA 575/98
1. Stosownie do art. 25 ust. 1 i art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach /Dz.U. 1989 nr 52 poz. 310/ wszelkie zadrzewienia /zakrzewienia/ powinny znajdować się w takiej odległości od linii kolejowych, aby nie zagrażały bezpieczeństwu ruchu kolejowego i drogowego, natomiast w razie istnienia takiego zagrożenia właściwy organ administracji państwowej na wniosek zarządu kolei zarządza usunięcie zadrzewienia za odszkodowaniem, które jednak nie przysługuje gdy zadrzewienie nastąpiło po wybudowaniu kolei. Ponadto w świetle par. 17 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 stycznia 1991 r. w sprawie skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi /Dz.U. nr 13 poz. 57/ nie wolno zadrzewiać obszarów w obrębie przejazdów i przejść użytku publicznego określonych w zał. Nr 1 ustalającego warunki widoczności przejazdów i przejść.