Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 1 września 1995 r., sygn. V SA 2767/94

Przepis art. 14 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. nr 75 poz. 445 ze zm./ nie daje podstawy do zwolnienia od cła części zamiennych sprowadzonych z zagranicy w celu naprawy w kraju uszkodzonego środka przewozowego.

 

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił na podstawie art. 207 par. 5 Kpa skargę przedsiębiorstwa (...) na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 13 czerwca 1995 r. w przedmiocie wymiaru cła.


UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 13 czerwca 1994 r. nr DPC-2-412-433/94/4742 Prezes Głównego Urzędu Ceł utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Celnego (...) w W., zawartą w jednolitym dokumencie administracyjnym SAD nr 150201/013022 z dnia 25 lutego 1994 r. w przedmiocie wymiaru cła od dokumentacji technicznej i złączy aluminiowych. W uzasadnieniu decyzji organ celny stwierdził, że nie znalazł podstaw do uznania, iż importowany towar jest wolny od cła. Nie zostały bowiem spełnione warunki określone w art. 14 ust. 1 pkt 23 ustawy - Prawo celne, gdyż przedsiębiorstwo (...) nie uzyskało tytułem odszkodowania środka przewozowego w zamian za taki środek zniszczony, a więc całkowicie utracony w wypadku. Ponadto, zgodnie z ustawą, zniszczenie środka przewozowego musi nastąpić za granicą, w czasie kiedy środek przewozowy został dopuszczony do czasowego wywozu: Zniszczenie środka przewozowego na polskim obszarze celnym nie uprawnia do zastosowania zwolnienia od cła na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 23 ustawy - Prawo celne. Zdaniem organu celnego, również treść art. 14 ust. 1 pkt 21 tej ustawy nie uzasadnia zwolnienia zgłoszonych towarów od cła. Warunkiem zastosowania zwolnień od cła określonych w tym artykule jest to, iż rzeczy te są niezbędne do kontynuowania eksploatacji środka przewozowego odbywającego rejs z zagranicy podczas dokonywania przewozu pasażerów lub towarów. Zwolnienie to stosuje się do rzeczy znajdujących się w środku przewozowym, które nie są przenoszone na polski obszar celny. Zaopatrzenie środka przewozowego powinno być dokonane za granicą w ilości niezbędnej do bieżącej eksploatacji; nie dotyczy to części zamiennych sprowadzanych z zagranicy do naprawy środka przewozowego. W związku z powyższym, zdaniem organu celnego, towary sprowadzone według jednolitego dokumentu administracyjnego SAD nr 150201/013022 z dnia 25 lutego 1994 r. nie należą do grupy towarów wolnych od cła przywozowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00