Wyrok NSA z dnia 24 lutego 1995 r., sygn. I SA 2431/93
Rozszerzenie wniosku w przedmiocie zwrotu majątku związkowego, utraconego w wyniku wprowadzenia stanu wojennego, przez wskazanie nowego podmiotu, przeciwko któremu wnioskodawca chce dochodzić swego roszczenia, po dniu 31 grudnia 1991 r. jest prawnie bezskuteczne /art. 10 ustawy z dnia 25 października 1990 r. o zwrocie majątku utraconego przez związki zawodowe i organizacje społeczne w wyniku wprowadzenia stanu wojennego - Dz.U. 1991 nr 4 poz. 17/.
Naczelny Sąd Administracyjny uznał zasadność skarg Ministra Pracy i Polityki Socjalnej oraz Oddziału Zarządu Regionu NSZZ "Solidarność" w P. na orzeczenie Społecznej Komisji Rewindykacyjnej z dnia 20 października 1993 r. w przedmiocie zwrotu majątku związkowego utraconego w wyniku wprowadzenia stanu wojennego i na podstawie art. 207 par. 3 Kpa stwierdził nieważność zaskarżonego orzeczenia w części dotyczącej Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, a na podstawie art. 207 par. 2 pkt 3 Kpa uchylił to orzeczenie w części oddalającej wniosek o zwrot majątku w stosunku do Gminy P., a także - zgodnie z art. 208 Kpa - zasądził od Społecznej Komisji Rewindykacyjnej na rzecz Oddziału Zarządu Regionu NSZZ "Solidarność" w P. piętnaście złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
UZASADNIENIE
Społeczna Komisja Rewindykacyjna orzeczeniem z dnia 20 października 1993 r. nr KR-051/2590/91 nakazała Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej zwrot 60 469 101 zł na rzecz NSZZ "Solidarność" - Międzyzakładowej Komisji Koordynacyjnej w P. W stosunku do Gminy P. wniosek oddalono. W uzasadnieniu orzeczenia Społeczna Komisja Rewindykacyjna stwierdziła, że MKK NSZZ "Solidarność" w P. wystąpiła o nakazanie Burmistrzowi Miasta i Gminy P. zwrotu mienia stanowiącego własność wnioskodawcy w momencie wprowadzenia stanu wojennego. Majątek ów stanowiła według wnioskodawcy kwota 311 428 zł. Zdaniem Komisji, fakt posiadania przez wnioskodawcę tego majątku nie budzi wątpliwości.