Wyrok NSA z dnia 22 lipca 1994 r., sygn. SA/Ł 1130/94
Wskazanie w rozstrzygnięciu nadzorczym, w jaki sposób i w jakim zakresie gmina może skorzystać z uprawnienia przewidzianego w art. XII ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Przepisy wprowadzające kodeks pracy /Dz.U. nr 24 poz. 142/, co byłoby celowe, a co niecelowe, wykracza poza ustawowe kompetencje organów nadzoru określone w art. 85 ust. 1 i art. 91 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
Naczelny Sąd Administracyjny uznał zasadność skargi Gminy R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody (...) z dnia 3 lutego 1994 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały nr XXVIII/121/93 Rady Gminy R. z dnia 29 grudnia 1993 r. w sprawie ustalenia dni i godzin otwierania i zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych oraz placówek usługowych i na podstawie art. 207 par. 2 pkt 1 Kpa w zw. z art. 216 a Kpa uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.
UZASADNIENIE
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 3 lutego 1994 r. /Or.IV-915/14/94/, na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./, Wojewoda (...) stwierdził nieważność uchwały nr XXVIII/121/93 Rady Gminy R. z dnia 29 grudnia 1993 r. w sprawie ustalenia dni i godzin otwierania i zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych oraz placówek usługowych. W uzasadnieniu Wojewoda zarzucił uchwale naruszenie art. XII par. I ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Przepisy wprowadzające kodeks pracy /Dz.U. nr 24 poz. 142/. Przepis ten stanowi, że do właściwości gmin należy ustalanie dni i godzin otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności. U podstaw takiego rozwiązania leżała potrzeba ochrony obywateli przed utrudnianiem im dostępu do wspomnianych placówek. Ochronie takiej ma służyć stabilizacja co do dni i godzin ich funkcjonowania, co dopuszcza możliwość stosowania odstępstw w poszczególnych porach roku. Nasilenie prac polowych ma charakter okresowy i można je uwzględnić w uchwale ustalającej godziny pracy placówek handlowych i usługowych. Ustalając godziny otwierania i zamykania tych placówek, Rada Gminy powinna uwzględniać interesy nie tylko obywateli, ale również osób je prowadzących. Nie ma zatem potrzeby, by placówki usługowe czy też zajmujące się handlem artykułami przemysłowymi były otwarte od wczesnych godzin. W stosunku do poszczególnych kategorii placówek godziny otwierania i zamykania mogą być zróżnicowane z uwzględnieniem charakteru i rodzaju usług. Rada Gminy R., ustalając godziny otwierania placówek w przedziale "od-do" i na tej samej zasadzie godziny ich zamykania, naruszyła swój ustawowy obowiązek. Rozwiązanie przyjęte przez Radę Gminy R. można by uznać za zasady ustalania godzin otwierania i zamykania placówek handlowych i usługowych. W konsekwencji bowiem o godzinach pracy tych placówek decydują osoby je prowadzące, związane tylko przedziałem czasowym ustalonym przez Radę. Przy takim rozwiązaniu faktyczny czas ich funkcjonowania ulega skróceniu, gdyż trudno oczekiwać, by przy takim zróżnicowaniu godzin otwierania i zamykania placówek handlowych klienci mieli w tym zakresie orientację, tym bardziej że właściciel w granicach zastrzeżonych przez Radę może je zmieniać w sposób niemal dowolny.