Prawne ograniczenia sprzedaży w Internecie
Rozdział III
Tomasz Król
konsultant podatkowy
1. Przedsiębiorca internetowy może zostać uznany za wydawcę
W Internecie można prowadzić działalność gospodarczą wykorzystując gotowe platformy do sprzedaży towarów lub świadczenia usług, takie jak portale aukcyjne, dzierżawione sklepy internetowe oferowane w tzw. pasażach handlowych czy przez firmy hostingowe. Drugi model prowadzenia działalności gospodarczej to rozwijanie własnego serwisu internetowego opartego na własnej domenie internetowej i marce. W tym przypadku internauta prowadząc własny serwis internetowy musi ocenić, czy jego działalność podlega Prawu prasowemu, które reguluje prasową działalność wydawniczą i dziennikarską. Ustawa - Prawo prasowe została uchwalona w 1984 r. Mimo to ma zastosowanie zarówno do prasy tradycyjnej, jak i internetowej. Przepisy Prawa prasowego są niedostosowane do specyfiki działalności gospodarczej w Internecie. W efekcie jest możliwe, że właściciel serwisu internetowego zostanie uznany za takiego samego wydawcę, jak właściciel papierowego tygodnika. Wystarczy, że w celu przyciągnięcia klientów prowadzi obok sklepu internetowego systematycznie aktualizowany branżowy serwis informacyjny odpowiadający tradycyjnym pismom branżowym.
W rozumieniu Prawa prasowego:
● prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską,