Rozliczanie działań reklamowych i reprezentacyjnych - przykłady
Rozdział V
Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
W tej części opracowania przedstawiamy przykłady działań marketingowych, których rozliczanie często budzi wątpliwości przedsiębiorców. Ponieważ reklama to usługa zaliczana do tzw. usług niematerialnych, bardzo istotną kwestią jest właściwe jej udokumentowanie. Zaliczenie wydatków na reklamę do kosztów uzyskania przychodów wymaga ich udokumentowania w sposób określony w ustawie o rachunkowości. W poniższych przykładach przedstawiamy, jak należy udokumentować akcje reklamowe i promocyjne.
Przywołujemy też przykłady interpretacji podatkowych, w których organy podatkowe zajmowały stanowisko w sprawie określonego typu działań marketingowych lub reklamowych.
1. Reklama prowadzona za pośrednictwem agencji reklamowych
Reklama to nie tylko wykorzystywanie na potrzeby własnej firmy określonych towarów i usług, ale także wykonywanie przez profesjonalne podmioty (np. agencje reklamowe) usług reklamy i marketingu na rzecz innych przedsiębiorców. Agencje reklamowe często w całości organizują akcje promocyjne na rzecz przedsiębiorców.
Założenia
Agencja reklamowa organizuje konkurs dla swojego klienta. Główną nagrodą będzie samochód osobowy. Faktura za samochód będzie wystawiona na agencję. Skoro samochód jest nabywany bezpośrednio przez agencję, wynika z tego, że całość działań związanych z organizacją konkursu objętych zakresem zlecenia klienta agencja wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek. Polega to na tym, że agencja ponosi wszystkie koszty związane z konkursem, w tym również koszty zakupu nagród, m.in. samochodu osobowego. Następnie obciąża zleceniodawcę za kompleksowe wykonanie usługi reklamowej (wliczając w jej wartość wydatki poniesione na nabycie nagród).
Z opisaną sytuacją wiążą się następujące skutki podatkowe dla podatnika korzystającego z usług agencji reklamowej:
Podatki dochodowe
Wydatki na usługi agencji reklamowej stanowią w pełni koszt podatkowy podatnika korzystającego z usług agencji reklamowej. Podstawą zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów będą faktury wystawione przez agencję reklamową za świadczone przez agencję usługi reklamowe.