Artykuł
Oddelegowanie personelu a usługi świadczone bezpośrednio, sygn. O.8.
Polskie firmy coraz częściej realizują kontrakty zagraniczne, które wymagają oddelegowania pracowników do pracy w innym kraju. W tej sytuacji polska firma ma do wyboru dwie możliwości - może świadczyć usługę dostarczenia (oddelegowania) personelu lub też podpisać kontrakt na wykonanie usług. Ważne jest zatem, aby wiedzieć, kiedy i jaka faktura powinna być wystawiona. W naszym artykule przedstawimy podstawowe różnice pomiędzy oddelegowaniem a świadczeniem usług, poruszymy kwestię opodatkowania pracowników za granicą oraz sposób opodatkowania podatkiem VAT i podatkiem dochodowym.
KATARZYNA MODRZEJEWSKA
1. Różnice pomiędzy oddelegowaniem personelu a usługami świadczonymi bezpośrednio
Jaka jest podstawowa różnica pomiędzy oddelegowaniem personelu a usługami świadczonymi bezpośrednio?
Podstawowa różnica pomiędzy oddelegowaniem personelu a świadczeniem usług wynika z faktycznego zakresu usług. Jeżeli firma odpowiada za efekt wykonania usługi, wówczas będziemy mieli do czynienia ze świadczeniem usług. Jeżeli oddaje jedynie swoich pracowników do dyspozycji wykonawcy usług, wówczas jest to oddelegowanie.
Aby odpowiedzieć na pytanie, kiedy występuje świadczenie usług, a kiedy oddelegowanie, należy przeanalizować szereg czynników dotyczących zarówno postanowień umownych, jak i stanu faktycznego. W pierwszej kolejności należy zbadać, jaka jest nazwa umowy i jej treść, w szczególności, czy usługodawca zobowiązany jest do wykonania konkretnej usługi, za którą ponosi odpowiedzialność, np. z tytułu gwarancji i rękojmi.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right