Artykuł
Najczęściej występujące błędy przy sporządzaniu sprawozdania finansowego - jak ich uniknąć
Przełom roku obrotowego to zazwyczaj czas wytężonej pracy dla służb księgowych. Wiąże się to z zamknięciem ksiąg rachunkowych i sporządzeniem sprawozdania finansowego. Jakie są najczęściej występujące błędy identyfikowane przez biegłego rewidenta w trakcie badania jednostkowych sprawozdań finansowych sporządzanych zgodnie z ustawą o rachunkowości lub MSR/MSSF?
1. Środki trwałe
Pozycja środków trwałych bywa problematyczna, zwłaszcza dla spółek produkcyjnych, których rzeczowy majątek trwały stanowi znaczną część aktywów. Na czym polegają typowe błędy związane z tą pozycją bilansową?
2. Nieprawidłowa wycena bilansowa środków trwałych
Podstawowym błędem jest niewątpliwie niewłaściwe określenie stawek, okresów i metod amortyzacji, a także brak okresowej weryfikacji tych stawek i okresów. Zgodnie z art. 32 ustawy o rachunkowości stawka i okres amortyzacji muszą odzwierciedlać okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego. Tymczasem jednostki zazwyczaj ustalają stawki amortyzacyjne wyłącznie na podstawie przepisów podatkowych (załącznik nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), co nie zawsze zapewnia spełnienie omawianego warunku.
3. Zaniechanie weryfikacji okresów i stawek amortyzacyjnych
Z kolei brak okresowej weryfikacji poprawności stosowanych stawek i okresów amortyzacyjnych powoduje, że w księgach jednostki nieraz zawyżone są koszty rocznej amortyzacji, natomiast bilansowa wartość środków trwałych jest zaniżona. Może się zatem zdarzyć, że firma eksploatuje środki trwałe o zerowej wartości bilansowej, mimo że nadal używa ich w procesie produkcji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right