Jak rozliczyć odsetki przy umowie pożyczki i dotacji
PROBLEM
Spółka, w związku z realizacją inwestycji, zawarła z NFOŚiGW umowę pożyczki obejmującą 50% kosztów kwalifikowanych oraz umowę dotacji obejmującą pozostałe 50% kosztów kwalifikowanych. W harmonogramie do każdego etapu inwestycji finansowanie wynosi 50% pożyczki i 50% dotacji. W pierwszej kolejności wypłacona została pełna kwota pożyczki, a dopiero po wykorzystaniu pożyczki rozpoczęła się wypłata dotacji. Umowa pożyczki jest tak skonstruowana, że po rozpoczęciu wypłaty środków naliczane są i stają się wymagalne odsetki za okresy kwartalne. Cała inwestycja powinna zostać zakończona do 31.12.2025 roku. Czy zapłacone odsetki powinny być zarachowane na jednym koncie analitycznym i rozliczone dopiero po zakończeniu inwestycji proporcjonalnie do udziału poszczególnych zadań (urządzenia, budynki, budowle)? Czy może raczej powinny być rozliczane w momencie ich zapłaty, zgodnie z wnioskami składanymi do NFOŚiGW o finansowanie, w których wykazane są faktury wystawione przez dostawców i kwoty wnioskowane do poszczególnych faktur? Sposób rozliczenia odsetek od pożyczki może mieć znaczący wpływ na późniejszą amortyzację składników majątkowych, pozyskanych i sfinansowanych środkami z pożyczki i dotacji.