Porada
Jak należy rozliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop
Pracownik nie może się zrzec przysługującego mu prawa do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Jeśli odchodzący z przedsiębiorstwa pracownik nie zdoła wykorzystać przysługującego mu urlopu, to zgodnie z regulacjami kodeksowymi pracodawca jest obowiązany wypłacić pracownikowi ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Wypłaty ekwiwalentu należy dokonać w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.
Kwotę ekwiwalentu należy wyliczyć, stosując zasady obowiązujące przy obliczaniu wynagrodzenia urlopowego. Wyjątki od tych zasad określają przepisy rozporządzenia MPiPS z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop. Ekwiwalent za niewykorzystany urlop należy ustalić z uwzględnieniem wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy, a ustalając podstawę wymiaru ekwiwalentu zgodnie z §15-17 ww. rozporządzenia, należy uwzględnić:
● stałe miesięczne składniki wynagrodzenia - w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do tego ekwiwalentu,
● składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc, w zmiennej wysokości, wypłacone w okresie 3 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu - w średniej wysokości z tego okresu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right