Porada
2. Zakup produktów rolnych od rolnika ryczałtowego w ewidencji księgowej
Nabywcy produktów rolnych od rolników ryczałtowych zobowiązani są do samonaliczenia podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące te transakcje wystawiane są przez nabywcę towaru, a nie przez jego sprzedawcę. Zryczałtowany VAT zawarty na fakturze podlega odliczeniu jednak wyłącznie po spełnieniu przez nabywcę określonych ustawą warunków. Wykaz towarów i usług, od dostawy których przysługuje zryczałtowany zwrot VAT, zawiera załącznik nr 2 do ustawy o VAT.
Zobowiązanym do udokumentowania transakcji zakupu produktów rolnych bądź usług rolniczych od rolnika ryczałtowego jest ich nabywca. Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.
Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej, dostarczający produkty rolne, jest zwolniony z obowiązku (art. 117 ustawy o VAT):
● wystawiania faktur dokumentujących dokonaną sprzedaż,
● prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług,
● składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej VAT,
● dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.
Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej (art. 116 ust. 2 ustawy o VAT):
● imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
● numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
● numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
● datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right