Artykuł
1. Zasady odpowiedzialności pracownika
Obowiązkiem pracowników jest dbanie o dobro pracodawcy poprzez szczególną troskę o jego mienie i o dobre imię firmy. Za nieprawidłowości, zwłaszcza wskutek umyślnego działania, pracownik ponosi odpowiedzialność. Kwestię zakresu odpowiedzialności i jej przedmiotu w stosunku do osób zatrudnionych na podstawie służbowego stosunku pracy regulują - w szczególności - przepisy Kodeksu pracy.
Odpowiedzialność uregulowaną w przepisach prawnych możemy podzielić na dwie kategorie:
§ odpowiedzialność wobec pracodawcy i
§ odpowiedzialność wobec osób trzecich.
UWAGA
W praktyce możliwe jest też wyodrębnienie podziału odpowiedzialności na zasadach ogólnych i odpowiedzialności porządkowej.
Odpowiedzialność materialna
Jedną z najczęściej egzekwowanych odpowiedzialności jest odpowiedzialność materialna za szkody, jakie powstały wskutek popełnionych przez pracownika błędów czy przeoczeń. Pamiętać przy tym należy, że aby pracownik odpowiadał materialnie, konieczne jest spełnienie kilku warunków.
Podstawowe kryterium stanowi związek przyczynowy między zawinionym zachowaniem pracownika a powstaniem szkody. Powstała w wyniku nieumyślnego działania lub zaniechania pracownika szkoda musi być przy tym typowym, normalnym następstwem określonego postępowania pracownika. Jak orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 12 lutego 1998 r. (sygn. akt I CKU 111/97), związek przyczynowy zachodzi wówczas, gdy:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right