Artykuł
1. Sprawozdanie finansowe sporządzone przy braku kontynuacji działalności
Podstawowym założeniem, które kierownik jednostki musi przyjąć przed sporządzeniem rocznego sprawozdania finansowego w celu stosowania przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, jest kontynuacja działalności. Ustalając zdolność jednostki do kontynuowania działalności, kierownik jednostki uwzględnia wszystkie informacje dostępne na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego, dotyczące dającej się przewidzieć przyszłości, obejmującej okres nie krótszy niż jeden rok od dnia bilansowego. Oznacza to konieczność założenia, że w 2011 r. jednostka będzie kontynuowała działalność w niezmniejszonym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym.
Założenie kontynuacji działalności wynika z art. 5 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Obowiązek ustalania, czy jednostka ma zdolność do dalszego funkcjonowania, należy do jej kierownictwa. Oceniając zasadność założenia kontynuacji działalności, kierownictwo jednostki bierze pod uwagę wszelkie dostępne informacje dotyczące przyszłości, tj. przynajmniej 12 miesięcy po dniu bilansowym. Zakres analizy sytuacji zależy od konkretnych okoliczności. Jeżeli jednostka była dotychczas rentowna i miała łatwy dostęp do środków finansowych, to ocena, czy przyjęcie założenia kontynuacji działalności jest zasadne, nie wymaga szczegółowej analizy. W innych przypadkach, aby uzyskać pewność, że założenie kontynuacji działalności jest zasadne, kierownictwo może być zmuszone do rozważenia wielu czynników określających bieżącą i oczekiwaną rentowność, harmonogram spłaty zobowiązań i potencjalne źródło alternatywnego finansowania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right