Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-07-03

1. Rachunek kosztów docelowych - Target Costing

Mimo znacznego rozwoju konkurencyjnego rynku w ciągu ostatnich kilkunastu lat wiele przedsiębiorstw nadal stosuje tradycyjne podejście do ustalania ceny produktu. Podejście to zwane jest metodą „koszt plus”. Często jednak nie gwarantuje ona osiągnięcia planowanego zysku, co wynika z pasywnego traktowania kosztów.

Metoda „koszt plus” opiera się na równaniu:

cena docelowa = koszt + planowany zysk

Docelowa cena jest porównywana z ceną rynkową, jednak ta ostatnia często okazuje się niższa niż cena zakładana pierwotnie. W konsekwencji jednostka osiąga znacznie niższy poziom zysku, niż początkowo szacowała. Dodatkowo podejście to nie jest związane z aktywnym zarządzaniem kosztami. Nawet jeśli kadra zarządzająca próbuje je obniżyć, może to nastąpić dopiero na etapie produkcji, dlatego korekta obejmuje tylko część ponoszonych przez jednostkę kosztów. Tak więc metoda „koszt plus” jest związana z pasywnym traktowaniem kosztów i nie gwarantuje osiągnięcia planowanego zysku. Często może się okazać podejściem zdecydowanie przestarzałym i niedostosowanym do rynku, na którym wzmożona konkurencja wywiera silną presję obniżania cen.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00