Korekty VAT w 2014 r.
Korekta obrotu ewidencjonowanego na kasie rejestrującej
Inaczej niż w przypadku faktur konstrukcja kasy fiskalnej uniemożliwia jakąkolwiek ingerencję w zaewidencjonowaną sprzedaż. Korekta transakcji jest możliwa jedynie przed wydrukowaniem paragonu, czyli zapisaniem danych w pamięci fiskalnej kasy. Transakcja zakończona wydrukowaniem paragonu nie podlega modyfikacji. W takiej sytuacji korekta jest możliwa, ale tylko poza kasą rejestrującą.
Zasady korygowania sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2013 r. poz. 363.
1. Zwrot towarów i uznane reklamacje
Podatnicy ewidencjonujący obrót na kasie rejestrującej, aby rozliczyć zwroty towarów czy reklamacje, muszą prowadzić odrębną ewidencję, według zasad wskazanych w rozporządzeniu.
Prowadzenie ewidencji jest warunkiem, aby skorygować zaewidencjonowaną sprzedaż (patrz: pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 lipca 2013 r., sygn. IBPP3/443-484/13/KG).
Sprzedawca, któremu zwrócono towar, jeśli zaewidencjonował tę sprzedaż na kasie rejestrującej, musi pamiętać, że:
● nie ewidencjonuje tego zwrotu na kasie rejestrującej,
● zwrot wpisuje tylko w odrębnej ewidencji zwrotów.
Ewidencja może być prowadzona w dowolnej formie - elektronicznej lub papierowej.
Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących określa, jakie elementy powinna zawierać taka ewidencja.
Wzór ewidencji zwrotów i reklamacji
Do ewidencji należy dołączyć (§ 3 pkt 6 i 7 rozporządzenia):