Data publikacji: 24.11.2005
WSZYSTKO O KOREKCIE w VAT - na przykładach
Czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, wykonywane przez podatników VAT, dokumentowane są najczęściej fakturami (najczęściej, gdyż podatnicy zwolnieni od podatku wykonywane przez siebie czynności dokumentują rachunkami). Często jednak się zdarza, że po wystawieniu faktury następują wydarzenia mające wpływ na treść tej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy. W takim przypadku wystawiana jest faktura korygująca fakturę pierwotną.
Faktury korygujące są zatem rodzajem faktur, których funkcja polega na doprowadzeniu treści faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Faktury takie mają moc faktury pierwotnej i pod każdym względem należy traktować je jak zwykłe faktury (art. 22(3)(a) akapit piąty VI Dyrektywy).
W jakich sytuacjach wystawia się faktury korygujące?
Z przepisów rozporządzenia o fakturach (§ 16 i § 17 rozporządzenia) wynika, że faktury korygujące wystawiane mogą być w następujących sytuacjach:
• gdy udzielony został rabat (chodzi o rabat udzielony po wystawieniu faktury pierwotnej; nie należy dokumentować fakturami korygującymi rabatów udzielanych przed wystawianiem faktury pierwotnej lub w momencie jej wystawienia; takie rabaty winny od razu zostać uwzględnione w treści faktury);
• gdy doszło do zwrotu towarów sprzedawcy, bądź też zwrócono kwoty nienależne;
• gdy dokonano zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu;
• gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę;
• w razie pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Wątpliwości budzi sposób postępowania w przypadku wystawienia faktury niedokumentującej rzeczywistej sprzedaży (np. wystawienie faktury korygującej fakturę dokumentującą sprzedaż, do której w rzeczywistości nie doszło, wystawienie faktury korygującej fakturę zaliczkową, dokumentującą zaliczkę, która nie została otrzymana). O ile w przypadku takich faktur, niewprowadzonych do obrotu, powszechnie przyjmuje się, że należy je anulować (por. przykładowo pismo Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 15 września 2004 r., Nr P-I/443/124/WE/04; ewentualne ujęcie podatku należnego w takim przypadku należy skorygować poprzez korektę deklaracji, w której ujęcie to nastąpiło - por. przykładowo pismo Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu z 2 maja 2005 r., Nr PP II 443/1/59/63/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/), nie jest jasne, jak należy postąpić w przypadku wprowadzenia ich do obrotu (np. przekazania niedoszłemu kontrahentowi).