Porada
Kiedy nie można odliczyć VAT z otrzymanej faktury
Podstawowym prawem podatnika VAT jest możliwość odliczenia podatku naliczonego. Aby było to możliwe, wydatek powinien być prawidłowo udokumentowany. Do tego celu, co do zasady, służy faktura. Jednak sam fakt otrzymania prawidłowo wystawionej faktury nie zawsze wystarczy do tego, aby przyjąć, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. W artykule przedstawiamy, jakie obowiązują ograniczenia tego prawa, na które podatnik powinien zwrócić szczególną uwagę. Z pewnością kwestie związane z odliczaniem VAT od lat są bowiem przedmiotem szczególnego zainteresowania ze strony organów podatkowych.
Prawo do odliczenia VAT naliczonego jest podstawowym prawem podatnika VAT. Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast podstawowym dokumentem umożliwiającym odliczenie jest - w większości przypadków - faktura (szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały wymienione w art. 106a-106n ustawy o VAT).
Z powołanych przepisów wynikają podstawowe warunki, które należy spełnić, aby odliczyć VAT naliczony:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right