Jak należy prowadzić ewidencję VAT w przypadku wystawiania faktur i paragonów fiskalnych
Zakupiliśmy kasę fiskalną. Proszę o wyjaśnienie, jak ujmować paragon fiskalny z kasy (sprzedaż dla osób fizycznych) w ewidencji VAT, jeśli jest do niego faktura VAT, a jak jeśli jej nie ma. Czy sprzedaż z paragonów ujmuję jako przychód w pkpir?
PROBLEM
RADA
Paragonów fiskalnych nie należy ujmować w ewidencji VAT i w pkpir. Podstawą zapisów w ewidencji VAT i pkpir są dobowe lub miesięczne raporty fiskalne (§ 2 pkt 18 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania; dalej: rozporządzenie w sprawie warunków technicznych stosowania kas). Nie ma przy tym znaczenia, czy do paragonów fiskalnych została wystawiona faktura VAT. Szczegóły - w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Podatnik, który dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, ma obowiązek ewidencjonować obrót oraz kwoty podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej (art. 111 ustawy o VAT). Taka sprzedaż dokumentowana jest paragonem fiskalnym. Prowadzenie ewidencji z zastosowaniem kasy rejestrującej nakłada na podatnika obowiązek ewidencjonowania każdej sprzedaży oraz wydrukowania paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydania nabywcy oryginału wydrukowanego dokumentu (§ 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych stosowania kas).