Data publikacji: 17.09.2006
Czym grozi… niewypłacenie wynagrodzenia za pracę
Wypłata wynagrodzenia w ustalonym terminie jest podstawowym obowiązkiem pracodawcy. Jeżeli pracodawca naruszy ten obowiązek, grożą mu poważne konsekwencje. Musi liczyć się z zapłatą odsetek od zaległego wynagrodzenia i wypłatą odszkodowania z tytułu rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia. Grozi mu także kara grzywny nałożona przez sąd lub mandat karny nałożony przez inspektora pracy. Pracodawca, który wielokrotnie uchyla się od wypłaty wynagrodzenia, może też być pociągnięty do odpowiedzialności karnej.
Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną osobę. Pracodawca ma obowiązek wypłacać należne wynagrodzenie co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego (art. 85 k.p.).