Porada
Jak rozliczyć odszkodowanie wypłacane przez firmę transportową w związku z kradzieżą przewożonych towarów
Jesteśmy firmą świadczącą usługi międzynarodowego samochodowego transportu drogowego. Podczas wykonywania jednej z usług przewozu, w nocy na parkingu, z naczepy została skradziona duża część ładunku będącego własnością zleceniodawcy usługi. Jako że firma jest ubezpieczona od takich zdarzeń, za skradziony ładunek otrzymamy ubezpieczenie od firmy asekuracyjnej. Jednak istnieje różnica zdań co do sposobu rozliczenia poniesionej straty przez właściciela skradzionego towaru (zleceniodawcy). Właściciel uważa, że najlepszą formą rozliczenia poniesionej straty jest wystawienie dla naszej firmy faktury VAT na wartość skradzionego towaru. Naszym zdaniem nie jest to jednak dobra forma ze względu na fakt, że trudno uznać to zdarzenie za jakąkolwiek formę sprzedaży lub zdarzenie mogące być, zgodnie z ustawą o VAT, dokumentowane fakturą VAT. Uważamy, że właściciel towaru powinien obciążyć nas notą lub podobnym dokumentem księgowym. Proszę o wyjaśnienie, jaka forma obciążenia jest w takim wypadku prawidłowa i jakie skutki podatkowe (w VAT i podatku dochodowym) rodzi to zdarzenie u wykonującego usługę.