comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-02-27
Bilans oraz rozliczenie osób prawnych za 2003 r.
Obowiązki jednostek prowadzących księgi rachunkowe w zakresie sporządzenia sprawozdania finansowego regulują między innymi ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości, zwana dalej ustawą o rachunkowości, oraz ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwana dalej ustawą podatkową. Obie te ustawy nakładają na jednostki szereg obowiązków, których terminy realizacji są - w związku z kolejnymi nowelizacjami - coraz krótsze.
- wzajemne powiązania ksiąg rachunkowych, bilansu, rachunku wyników oraz CIT-8
Przykładowy terminarz prac (a w zasadzie daty graniczne) dla spółki, której rok obrotowy kończy się z dniem 31 grudnia 2003 r., przedstawia się następująco:
• do 31 grudnia 2003 r. - podjęcie współpracy z podmiotem uprawnionym do zbadania sprawozdania finansowego jednostki - wyszukanie ofert, dokonanie wyboru przez organ zatwierdzający sprawozdanie, zawarcie umowy, określenie szczegółowego terminarza przeprowadzenia badania;
• do 31 grudnia 2003 r. - wydanie zarządzenia o inwentaryzacji;
• 1 października 2003 r. - 15 stycznia 2004 r.
- przeprowadzenie inwentaryzacji (w tym potwierdzenie salda zobowiązań/należności pomiędzy kontrahentami);
- analiza kont rozrachunkowych; może nastąpić również przed końcem roku, wówczas jednak salda powinny zostać odpowiednio zaktualizowane na dzień bilansowy;
- wycena składników majątku na dzień bilansowy, również wyrażonych w walutach obcych;
- rozliczenie wyników inwentaryzacji;
• do 25 marca 2004 r. - przygotowanie zestawienia obrotów i sald;
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie