Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2013-12-15

Jakie są skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Jednym z popularnych chwytów marketingowych mających na celu zainteresowanie działalnością organizacji są tzw. gratisy. Przedmiotem takiej darowizny mogą być zarówno drobne rzeczy, jak i te bardziej wartościowe. Wydawanie gratisów w celu promocji organizacji powoduje jednak określone skutki podatkowe u odbiorcy oraz u przekazującego.

Żadna ustawa nie definiuje pojęć promocji i reklamy. Ich zdefiniowanie jest istotne dla przekazującego, aby darowizna nie została uznana za formę reprezentacji. Jak wynika z orzecznictwa sądów oraz interpretacji podatkowych, o ile reklama niewątpliwie sprzyja budowaniu długookresowego wizerunku jednostki, o tyle innym celom, bardziej doraźnym, służy promocja sprzedaży.

SŁOWNICZEK

Promocja to czynności związane z oddziaływaniem na klientów, nabywców, polegające na nakłanianiu ich do nabywania oferowanych towarów i usług. Z kolei reklama to pojęcie szersze, rozumiane m.in. jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, w celu zachęcenia odbiorców do nabywania określonych towarów lub usług.

Skutki u otrzymującego prezent

Otrzymanie prezentu w postaci gratisu powoduje określone skutki podatkowe u osoby obdarowanej. Osoba ta otrzymuje nieodpłatne przysporzenie majątkowe, które generuje przychód. Jego rozliczenie jest uzależnione od statusu osoby otrzymującej prezent. Może być to osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub jednostka prowadząca działalność gospodarczą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00