Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2012-10-15

Problemy z zaległym urlopem wypoczynkowym

Urlop (lub jego część), który nie został wykorzystany przez pracownika w roku, w którym pracownik nabył do niego prawo, może zostać wykorzystany przez pracownika do końca września roku następnego. Niezachowanie tego ostatecznego terminu na wypoczynek może mieć negatywne skutki zarówno dla pracodawcy, jak i dla samego pracownika.

Pracodawca powinien udzielić pracownikowi urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo (art. 161 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy; dalej: k.p.). Rok kalendarzowy to okres od początku stycznia do końca grudnia. Urlop, do którego pracownik w takim okresie nabył prawo, ale z niego nie skorzystał, od 1 stycznia następnego roku kalendarzowego staje się urlopem zaległym.

Urlopem zaległym będzie również urlop, którego termin został przesunięty na następny rok kalendarzowy. Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić zarówno na umotywowany ważnymi przyczynami wniosek pracownika, jak i ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy. Niezależnie od powodu przesunięcia, liczy się dzień, w którym urlop będzie rozpoczęty. W przypadku gdy pracownik swój przesunięty urlop rozpocznie jeszcze w roku nabycia do niego prawa, a zakończy w nowym roku, urlop będzie traktowany jako bieżący z poprzedniego roku. Natomiast gdy jego początek przypadnie już na pierwsze dni stycznia nowego roku, urlop będzie urlopem zaległym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00