comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-06-01
Rozliczanie wyjazdów służbowych pracowników
Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Wyjazdy w celu wykonania polecenia pracodawcy czy związane z wykonaniem zadań statutowych jednostki zawsze stanowiły istotny element funkcjonowania niemal każdej organizacji non-profit. Niekiedy mamy jednak trudności z właściwą kwalifikacją podatkową wydatków związanych z wyjazdami.
Podróż służbowa polega na zleceniu pracownikowi wykonania zadania poza stałym miejscem pracy. Przy czym stałe wykonywanie zadań w różnych miejscowościach, których wyboru i terminu pobytu dokonuje każdorazowo sam pracownik w ramach uzgodnionego rodzaju pracy, nie jest podróżą służbową. Miejsce wykonywania pracy powinno być tak ustalone, aby pracownik miał możliwość wykonywania zadań, wliczając w to czas dojazdu do miejsca ich wykonywania, w ramach umówionej dobowej i tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym (patrz wyrok SN z 11 kwietnia 2001 r., sygn. akt I PKN 350/2000).
Warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi niezatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej powinny zostać określone w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, w przypadku gdy pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie ma obowiązku ustalenia regulaminu wynagradzania (art. 775 § 3 k.p.).
UWAGA!
Postanowienia układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracę nie mogą ustalać diety za dobę podróży służbowej w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określona dla pracownika zatrudnionego w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej.
Zasady ustalania wysokości i warunków należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu we wspomnianych jednostkach z tytułu podróży na obszarze kraju i poza jego granicami określono w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. W przypadku gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub umowa o pracę nie zawierają postanowień dotyczących rozliczania podróży służbowych, pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów takich podróży na podstawie przepisów tych rozporządzeń.
Pozostało 88% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu