comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-08-01
Zakładowy plan kont jako element rachunkowości jednostek trzeciego sektora
Plan kont jest zasadniczym elementem, niejako podstawą, rachunkowości każdej jednostki gospodarczej prowadzącej księgi rachunkowe, w tym także jednostek non-profit. Jest on usystematyzowanym wykazem kont (z podaniem ich symboli i nazw) przeznaczonym do rejestracji posiadanych i eksploatowanych składników majątkowych, źródeł ich finansowania i zachodzących w nich zmian (w tym także zdarzeń i procesów gospodarczych i osiąganych wyników). Co pewien czas wymaga on przejrzenia i aktualizacji. W celu ułatwienia tych czynności przedstawiamy przykładowy, wzorcowy plan kont dla jednostek prowadzących działalność statutową, a także statutową i gospodarczą.
Obowiązek ustalenia i aktualizacji zakładowego planu kont wynika z art. 10 ustawy o rachunkowości i należy do kierownika jednostki. Zależnie od obowiązujących jednostkę przepisów, ZPK może być ustalany przez wieloosobowy organ lub wyłoniony przez niego zespół osób. W praktyce założenia ZPK przygotowuje na ogół główny księgowy.
Czemu służy zakładowy plan kont?
Zakładowy plan kont sporządza się w celu prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z prawem, z równoczesnym uwzględnieniem charakterystycznych cech działalności jednostki (specyfiki prowadzonej działalności, jej rodzaju, rozmiarów), potrzeb informacyjnych różnych użytkowników informacji (zewnętrznych i wewnętrznych) oraz techniki prowadzenia ksiąg rachunkowych (ręcznie, komputerowo).
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka