Trzynastki za 2016 r. - kto nabywa do nich prawo i na jakich warunkach
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje nagroda.
Zasady nabywania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, ustalania jego wysokości oraz wypłacania reguluje ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.
Nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej. Oznacza to, że mają do niego prawo osoby zatrudnione m.in. w urzędach organów władzy publicznej, kontroli, ochrony prawa oraz sądach i trybunałach, samorządowych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania, wyboru lub spółdzielczej umowy o pracę. Prawo do trzynastki nie jest natomiast uzależnione od rodzaju umowy o pracę oraz wymiaru czasu pracy pracownika czy też jego ogólnego stażu pracy.
Nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego zależy przede wszystkim od okresu przepracowanego u pracodawcy, u którego zatrudnienie uprawnia do otrzymania trzynastki. Podstawowy warunek, jaki musi spełnić pracownik, aby nabyć prawo do nagrody rocznej w pełnej wysokości, to przepracowanie u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Jeśli pracownik nie przepracował u danego pracodawcy wskazanego okresu, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, ale pod warunkiem, że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy (art. 2 ust. 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym).