Wynagrodzenie minimalne w 2017 r. dla zleceniobiorców i pracowników - odpowiedzi na 13 pytań z praktyki
Zmiany związane z wprowadzeniem od 1 stycznia 2017 r. minimalnej stawki godzinowej w umowach zlecenia i o świadczenie usług powodują wiele pytań i wątpliwości. Znaczna część zleceniodawców błędnie przyjmuje, że nowelizacja polega jedynie na konieczności zapewnienia najniższej kwoty za godzinę pracy. Tymczasem zmiany przewidują także obowiązek prowadzenia dokumentacji dotyczącej czasu pracy i comiesięcznej wypłaty przy zleceniu dłuższym niż miesiąc.
ZMIANY 2017
Nowe przepisy, które wejdą w życie od 1 stycznia 2017 r., przyznają ponadto pracownikom w pierwszym roku pracy prawo do pełnego minimalnego wynagrodzenia za pracę zamiast dotychczasowych 80% tego wynagrodzenia. Od tej daty z minimalnej płacy przysługującej pracownikowi został wyłączony dodatek za pracę w nocy.
(?) Czy minimalna stawka godzinowa będzie obowiązywać w przypadku zlecenia, w którym wynagrodzenie zostało ustalone jako mieszane, tj. obejmujące ryczałt i prowizję?
Tak. W takim przypadku od 1 stycznia 2017 r. zleceniobiorcy należy zapewnić minimalną stawkę za godzinę pracy. Stawki minimalnej nie trzeba gwarantować w przypadku ustalenia w umowie wyłącznie wynagrodzenia prowizyjnego. Wprowadzenie stałego ryczałtu (np. miesięcznego) będzie skutkować stosowaniem wszystkich przepisów dotyczących stawki minimalnej.
Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę wyłącza obowiązek stosowania przepisów o minimalnej stawce godzinowej do umów zlecenia, w których o miejscu i czasie wykonania zlecenia lub świadczenia usług decyduje przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi i przysługuje mu wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne (art. 1 pkt 7 ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw). Przez wynagrodzenie prowizyjne należy rozumieć wynagrodzenie uzależnione od wyników:
● uzyskanych przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi w ramach wykonania zlecenia lub świadczenia usług albo