Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2016-09-02

Co zrobić w razie niewydania przez ZUS decyzji dotyczącej prawa do zasiłku

ZUS ma 30 dni od daty złożenia przez ubezpieczonego dokumentów na wydanie decyzji o prawie do zasiłku. Jeśli nie wyda decyzji ani nie wypłaci świadczenia, wówczas po upływie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku ubezpieczony może złożyć odwołanie na bezczynność organu rentowego.

Po złożeniu przez ubezpieczonego do organu rentowego wniosku o zasiłek z ubezpieczenia chorobowego lub wypadkowego ZUS powinien wydać decyzję, na podstawie której przyznaje świadczenie lub odmawia jego przyznania. Może jednak zdarzyć się tak, że organ rentowy uchybi tej powinności i nie wyda decyzji. W takiej sytuacji po upływie 2 miesięcy od złożenia wniosku o zasiłek ubezpieczony może złożyć odwołanie na bezczynność organu rentowego. W razie jego nieuwzględnienia przez ZUS i niewydania decyzji - wszczyna on postępowanie przed właściwym sądem rejonowym. Odwołanie pełni wówczas funkcję pozwu. Pomimo zatem braku decyzji ZUS kwestię zasiłku będzie rozstrzygał sąd pracy i ubezpieczeń społecznych. Jeśli sąd uzna odwołanie za zasadne, wyda wyrok i przyzna świadczenie lub zobowiąże ZUS do wydania decyzji w określonym przez sąd terminie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00