Jakie są warunki nabywania prawa do trzynastki za 2015 r.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest świadczeniem motywacyjnym i ma charakter premii dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Nie jest zatem powszechne. Nabycie prawa do trzynastki nie zależy jednak od jakości czy wydajności pracy świadczonej przez pracownika, lecz od efektywnie przepracowanego przez niego roku lub co najmniej 6 miesięcy u danego pracodawcy.
Trzynastkę za 2015 r. należy wypłacić najpóźniej do końca marca 2016 r. W praktyce pracodawcy budżetowi dokonują tej wypłaty wcześniej - do końca roku lub w pierwszym miesiącu następnego roku.
Osoby uprawnione do trzynastki
Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki) nie dotyczy, co do zasady, każdego pracownika. Jest to przywilej pracowników zatrudnionych w jednostkach sfery budżetowej, tj.:
● państwowych jednostkach sfery budżetowej, dla których środki na wynagrodzenia są kształtowane na podstawie odrębnej ustawy,
● urzędach organów władzy publicznej, kontroli, ochrony prawa oraz sądach i trybunałach, wymienionych w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, np. pracowników kancelarii Sejmu, Senatu, NIK, TK,
● samorządowych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych prowadzących gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych,
● biurach poselskich, senatorskich lub poselsko-senatorskich oraz klubach, kołach albo zespołach parlamentarnych.
(art. 1 ust. 1-2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym)
Ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym odnosi się tylko do pracowników, a więc osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy. Wyłączone spod jej zakresu są osoby świadczące pracę na podstawie pozapracowniczych form zatrudnienia, takich jak umowy cywilnoprawne. Zatem nawet gdyby były one zatrudnione w strukturach państwowych jednostek sfery budżetowej, nie będą miały roszczenia o wypłatę trzynastki.